PERIOADELE DE PREAVIZ PENTRU ANGAJAȚII DIN AUSTRIA
Perioadele de preaviz pentru angajații din Austria sunt cuprinse în general între șase săptămâni și cinci luni. Duratele pot varia în funcție de contractul colectiv de muncă și de vechimea în muncă. Firmele și angajații pot, de asemenea, să cadă de acord asupra acestora. Perioada de preaviz este perioada de timp care trebuie să fie cuprinsă între notificarea de încetare și încheierea propriu-zisă a raportului de muncă.
PERIOADELE DE PREAVIZ ÎN CAZUL DEMISIEI
Dacă doriți să renunțați la locul de muncă în Austria, trebuie să respectați anumite termene limită. Aceasta se întâmplă atunci când angajatorul nu este dispus să înceteze de pe cale amiabilă relația de muncă. De obicei, în cazul încetării de comun acord, angajatul are dreptul imediat la indemnizație de concediere. În schimb, dacă demisionați, acest drept se pierde, iar angajatul nu poate primi soldul creditor din fondul de provizioane pentru angajați.
În cazul demisiei, este important să respectați cu strictețe termenele legale de preaviz. În caz contrar, angajatorul are dreptul de a concedia angajatul fără preaviz. Acest fapt va avea un impact negativ asupra indemnizației de șomaj ulterioare. În această situație, angajatul va fi suspendat timp de șase săptămâni. Muncitorul nu va primi niciun salariu în această perioadă, dar va începe să îl primească după expirarea acestei perioade de suspendare.
Un alt aspect important îl reprezintă plățile speciale alocative. În cazul demisiei voluntare, dreptul la aceste plăți se stinge. Angajatorul este obligat să plătească doar salariul pentru perioada de lucru până la data demisiei. Singura excepție este atunci când există un acord prin care angajatul se află în concediu fără plată și nu mai lucrează pentru companie în această perioadă. Circumstanțele cum ar fi concediul de odihnă, trebuie clarificate de comun acord. Dacă angajatul absentează nemotivat de la locul de muncă, angajatorul are dreptul de a rezilia contractul fără preaviz.
Dacă ați lucrat în Austria și ați fost concediet fără preaviz, puteți afla de aici mai multe informații despre ce puteți face.
TERMENUL LIMITĂ PENTRU NOTIFICARE
În cazul în care se depune preavizul de încetare a contractului de muncă, termenul de notificare depinde acordul încheiat în contractul de muncă. De obicei, se precizează că notificarea de încetare a contractului de muncă trebuie să fie prezentată până în ultima zi a lunii. Deși este posibil să se prezinte preavizul de încetare mai devreme, termenul limită începe doar în ultima zi a lunii.
Dacă în trecut se trimitea o scrisoare recomandată angajatorului, în prezent este suficientă o scrisoare informală semnată de ambele părți.
PREAVIZ ÎN FUNCȚIE DE VECHIMEA ÎN MUNCĂ
Uneori, un contract de muncă specifică o perioadă generală de preaviz de trei luni, care este presupusă a fi independentă de vechimea în muncă în cadrul întreprinderii. Totuși, această prevedere nu se bazează pe legislația aplicabilă. Angajatorul nu este obligat să specifice perioade de preaviz care se abat de la aceste reglementări. Dacă apar probleme în acest sens, este recomandabil să contactați Camera Muncii.
Angajatorii și angajații ajung adesea la diverse acorduri în perioada premergătoare ultimei zile de preaviz. De exemplu, angajatul poate utiliza concediul de odihnă rămas până la încetarea raportului de muncă. Acest lucru este în interesul ambelor părți, deoarece angajatul nu mai este obligat să lucreze în compania din care dorește să plece, iar angajatorul nu trebuie să plătească o indemnizație de concediu după încheierea raportului de muncă.
- Până la 2 ani de vechime = 6 săptămâni de preaviz
- De la 3 ani de vechime = 2 luni de preaviz
- De la 6 ani de vechime = 3 luni de preaviz
- De la 16 ani de vechime = 4 luni de preaviz
- De la 26 de ani de vechime = 5 luni de preaviz
Uneori, un contract de muncă specifică o perioadă generală de preaviz de trei luni, care este presupusă a fi independentă de vechimea în muncă în cadrul întreprinderii. Totuși, această prevedere nu se bazează pe legislația aplicabilă. Angajatorul nu este obligat să specifice perioade de preaviz care se abat de la aceste reglementări. Dacă apar probleme în acest sens, este recomandabil să contactați Camera Muncii.
PERIOADA PÂNĂ LA ULTIMA ZI LUCRĂTOARE
Angajatorii și angajații ajung adesea la diverse acorduri în perioada premergătoare ultimei zile de preaviz. De exemplu, angajatul poate utiliza concediul de odihnă rămas până la încetarea raportului de muncă. Acest lucru este în interesul ambelor părți, deoarece angajatul nu mai este obligat să lucreze în compania din care dorește să plece, iar angajatorul nu trebuie să plătească o indemnizație de concediu după încheierea raportului de muncă.
Mulți angajați aleg să meargă la medic în această ultimă perioadă pentru a-și lua concediu medical. Totuși acest lucru poate avea un efect negativ asupra viitoarei cariere, deoarece unii angajatori doresc să vadă concediile medicale anterioare.
EXCEPȚII
Există excepții speciale care dau dreptul la indemnizație de concediere în caz de demisie. Unul se referă la încetarea nejustificată fără preaviz din partea angajatorului. De asemenea, este posibil să primiți indemnizație de concediere dacă încetarea este din motive urgente. De exemplu, hărțuirea sau faptul că există o boală gravă care ar face imposibilă respectarea perioadei de preaviz.
Alte motive pentru plecarea fără preaviz sunt:
- Deși nu există nicio boală, continuarea activității ar duce la pagube mari sănătății.
- Angajatorul a încălcat termenii de bază ai contractului (adică o modificare a fost făcută fără consimțământul reciproc). Aceasta poate include reduceri nejustificate ale salariilor.
- Angajatorul nu respecta reglementarile legale pentru a asigura bunastarea angajatilor. De exemplu, din cauza lipsei de protecție împotriva incendiilor.
- Angajatorul a folosit violență fizică asupra angajatului. Toate celelalte încălcări ale legii, cum ar fi hărțuirea sexuală sau amenințările cu moartea, contează, de asemenea, drept motive de plecare anticipată legitimă.
- Salariile sunt reținute fără motiv sau, în general, nu sunt plătite la timp cu regularitate. Mulți nu știu că aceasta este și o infracțiune ilegală din partea angajatorului. La urma urmei, acest lucru poate pune în pericol existența angajatului. În cel mai rău caz, s-ar putea să-și piardă apartamentul din cauza neplatei salariului.
CINE SUNTEM NOI? CU CE NE OCUPĂM ȘI CU CE VĂ PUTEM AJUTA?
Suntem o firmă care ne ocupăm cu de recuperarea taxelor din Austria și Germania. Dacă ați lucrat sau lucrați încă în prezent în Austria sau Germania și aveți nevoie de ajutor în acest sens. Noi vă stăm la dispoziție! Pe blog-ul nostru veți găsi toate informațiile de care aveți nevoie în cazul în care v-ați gândit să încercați lucrul în Austria sau Germania. Noi încercăm să vă oferim informații care vă pot fi de folos în cazul în care aveți de gand să plecați sau sunteți deja în Germania sau Austria.
Ne puteți contacta aici:
- numărul de telefon: +40 369 805 805
- Whatsapp: 0771 441 296
- e-mail: [email protected]
De asemenea cu ajutorul aplicației noastre, îți poți depune singur dosarul la noi. Astfel noi vom putea începe demersurile necesare recuperării taxelor tale din Austria (dacă ai lucrat acolo în ultimii 4 ani).