Importanța documentelor de la angajator pentru salariatul sezonier
De ce sunt foarte importante documentele primite de la angajator? Sunt importante mai ales atunci cand ați lucrat într-o țară străină. O parte din țări (Germania, Austria etc.) au un sistem care permite recuperarea taxelor plătite în plus de către salariat.
Ce informații ar trebui să conțină documentele de la angajator?
Ce conține fluturașul de salariu din Germania (Gehalts- sau Lohnabrechnung)?
1. Informații generale despre firmă
Fluturașul de salariu include mereu numele și codul fiscal al firmei. În plus, luna la care se referă fluturașul este afișată în colțul din dreapta sus (de exemplu, fluturașul 02/2020 se referă la februarie 2020).
2. Datele angajatului
În afară de informațiile despre firmă fluturașul de salariu conține date specifice angajatului, cum ar fi numărul de referință atribuit de angajator pentru a identifica angajatul (Personalnummer). Este foarte important ca fiecare angajat sa aibă un număr de identificare în cadrul firmei. Acesta ajută la stocarea tuturor datelor utile despre angajat.
Fluturașul lunar conține și casa de asigurare de sănătate a salariatului (Krankenkasse). Aceasta are de asemenea un număr de identificare în cadrul sistemului de salarizare. Există apoi o secțiune cu mai multe informații despre angajat, cand s-a angajat la firmă (Eintritt) sau cand s-a angajat din nou la firmă (L-Eintritt). Opțional, se poate afișa data de plecare (Austrittsdatum). De exemplu, dacă se știe faptul că salariatul părăsește firma la sfârșitul lunii.
În partea dreaptă se pot găsi mai multe informații despre angajat, precum data nașterii,numărul de asigurare socială (Sozialversicherungsnummer) și codul de identificare fiscală (Steuer-ID). Aceste informații sunt obligatorii.
3. Informații despre adresă
Se referă la informații despre adresa firmei și numele și adresa angajatului.
4. Informații suplimentare despre angajat
În această rubrică găsim informații despre tipul de angajat (Berufsgruppe), dacă ești angajat,muncitor,personal auxiliar etc. Fiecare categorie este marcată cu numere.
În plus, aici se găsesc și informații despre clasa fiscală al angajatului (Steuerklasse), despre deducerea de impozit după copii (Kinderfreibetrag) și religia angajatului și a soțului sau a soției (Konfession).
Această informație este importantă, deoarece dacă cei doi soți aparțin unor culte diferite, atunci impozitul de cult (Kirchensteuer) va fi împărțit între cele două culte
5. Date despre concediu si timpul de lucru
În partea a 5-a se pot contabiliza concediile (Urlaub), dar acest lucru nu e obligatoriu. Evidența concediilor se poate ține în cadrul firmei în mod diferit.
Dacă există date despre concediu în fluturaș, atunci trebuie să fie specificat numărul zilelor de concediu deja folosite și numărul zilelor de concediu disponibile.
În Zeitkonten, adică în contabilizarea numărului de ore de lucru, se pot înregistra orele suplimentare sau orele de lucru nelucrate, acest lucru este opțional.
6. Tipul salariatului
Această secțiune prezintă componentele salariului. În partea dreaptă jos se află valoarea venitului (Betrag). Aceasta reprezintă o valoare brută, adică elementele deductibile legate de taxe și asigurări sociale.
Literele asociate L se referă la termenul Laufendes Entgelt, care indică faptul că vorbim de o indemnizație plătită regulat, de exemplu, lunară.
Pe de altă parte, litera E poate fi utilizată pentru a desemna elemente dintr-o categorie de plată unică, adică Einmalzahlung, cum ar fi bonusul de Crăciun (Weihnachtsgeld).
De asemenea se marchează cu majuscule dacă este obligatorie plata impozitului (pflichtig), respectiv plata asigurărilor sociale după venit.
7. Impozitarea
În această rubrică poți vedea salariul brut total (Gesamt-Bruttoentgelt) și cheltuielile fiscale aferente. Celula impozit brut (Steuerbrutto) este inclusă în această secțiune.
În plus, o informație importantă poate fi partea fiscală neimpozabilă a venitului, adică Freibetrag, numită de asemenea Steuerfreibetrag. Există posibilitatea să beneficiezi de acest tip de scutire de taxe în anumite condiții.
Pe lângă impozitul pe venitul personal (Lohnsteuerabzug), în anumite cazuri pot fi și contribuțiile de solidaritate (Solidaritätszuschlag), dar și taxa de cult (Kirchensteuer) dacă angajatul aparține unui cult religios. Plata acestora intră întotdeauna în responsabilitatea angajatului.
8. Asigurarea socială
Aici se va găsi afișată valoarea brută a asigurărilor sociale (Sozialversicherungsbrutto), care este impozabilă cu asigurările sociale (Sozialversicherungspflichtig) sau nu, în funcție de venitul brut al salariatului.
Mai departe se afișează modul de împărțire a contribuției între asigurarea de sănătate (Kranken-), pensie (Renten-), șomaj (Arbeitslosen-) și asigurarea de îngrijire (Pflegeversicherung).
9. Venitul net și brut
Aici veți găsi venitul total al angajatului. În continuare vor fi afișate taxele și asigurarea socială. Aceste sume sunt deduse din venitul brut, determinând astfel salariul net al angajatului.
Mai multe informații despre felul în care este impozitat salariul în Germania, veți găsi aici.
Când și cum primești fluturașul de salariu?
Dacă primești salariul în două tranșe: avans și lichidare, primești fluturașul doar la lichidare. Compania la care lucrezi ar putea să îți dea un astfel de document și la avans. Fișa fiscală o vei primi la sfârșitul anului sau la sfârșitul perioadei de lucru. Nu ești obligat, ca angajat, să păstrezi fluturașii de salariu, însă în cazul în care dorești să aplici pentru recuperarea taxelor o să ai nevoie de aceștia.
Pentru recuperarea taxelor, poți apela la o firmă care se ocupă cu asta. Această firmă poate obține documentele necesare recuperării taxelor de la angajator. Noi avem o aplicație, unde îți poți depune dosarul chiar acum. Mai multe poți afla aici.